Θέματα Χρηματοπιστωτικού Τομέα
24641/2258/2019 Εγκύκλιος του Υπουργείου Εργασίας σχετικά με «Ρυθμίσεις Αποπληρωμής οφειλών δανειοληπτών που χορηγήθηκαν από ίδια κεφάλαια του καταργηθέντος ΟΕΚ


1 ΙΟΥΝ 2019

Σε συνέχεια της υπ’ αρ.  52246/3173 Υ.Α.(ΦΕΚ Β' 539/16-02-2018) αναφορικά με τις ρυθμίσεις αποπληρωμής  οφειλών  των δανειοληπτών που χορηγήθηκαν από ίδια κεφάλαια του καταργηθέντος ΟΕΚ ,εκδόθηκε στις  30/5/2019  Εγκύκλιος  του Υπουργείου Εργασίας με την οποία δόθηκαν σημαντικές διευκρινίσεις Επισημαίνεται ότι  για το διάστημα μέχρι 31/12/2019, οπότε και παρατάθηκε η προθεσμία υποβολής αιτήσεων ένταξης στις ρυθμίσεις της ΥΑ, είναι δυνατή η τυχόν υποβολή νέας αίτησης από τον δικαιούχο, σε περίπτωση που ανακύπτουν νέα στοιχεία που τροποποιούν τις προϋποθέσεις ένταξής του στις ρυθμίσεις και αυτή (νέα αίτηση) θα λαμβάνεται υπόψη από τον Οργανισμό για την τελική έκδοση απόφασης.
Τα βασικότερα σημεία  της ως άνω  Εγκυκλίου  είναι :

- Διευκρινίζεται ότι ο τρόπος ρύθμισης της ΥΑ αφορά μεγάλο αριθμό της συγκεκριμένης κατηγορίας δανειοληπτών καθώς των  συγκεκριμένων ευεργητικών διατάξεων μπορεί να κάνει χρήση  και κάθε δανειολήπτης που έχει καταθέσει αίτηση  υπαγωγής στην προστασία του νόμου περί υπερχρεωμένων νοικοκυριών (ν. 3869/2010) εφ’όσον  εκκρεμεί η έκδοση οριστικής δικαστικής απόφασης είτε σε πρώτο είτε σε δεύτερο βαθμό ή έχει ζητήσει την ανάκληση ή μεταρρύθμιση  της εκδοθείσας δικαστικής απόφασης.  Εννοείται αλλά και ρητά ορίζεται ότι όταν υπάρχει τελεσίδικη δικαστική απόφαση εφαρμόζεται κανονικά και δεν τίθεται θέμα υπαγωγής στις ρυθμίσεις.

 -Λύνεται το μεγάλο πρόβλημα που απασχολούσε σημαντικό αριθμό ενδιαφερομένων σχετικά με την απαιτούμενη παραίτηση από το δικόγραφο της αίτησης υπαγωγής στο ν. 3869/2010  καθώς ορίζεται ότι για τους δικαιούχους που έχουν ζητήσει την υπαγωγή τους στις διατάξεις του ν. 3869/2010 ή έχουν υπαχθεί ήδη σε αυτές, προβλέπεται ο σχεδιασμός και η έκδοση, από τις υπηρεσίες του ΟΑΕΔ, εγγράφου πρότασης για την υπαγωγή τους στις ευεργετικές ρυθμίσεις της παρούσας ΥΑ υπό την αναβλητική αίρεση προσκόμισης παραίτησης από το δικόγραφο της αίτησης του ν. 3869/2010. Σε περίπτωση που ο δικαιούχος δεν παραιτηθεί, τότε το δικαίωμα ένταξής του στις ρυθμίσεις της ΥΑ δεν χάνεται, αλλά τελεί σε εκκρεμότητα μέχρι τυχόν παραίτηση του αιτούντος από το δικόγραφο, ανεξαρτήτως της λήξης της προθεσμίας της ΥΑ. Όταν ο δικαιούχος επιλέξει να μην παραιτηθεί τελικά, το έγγραφο πρότασης υπαγωγής στις ρυθμίσεις υπό την ανωτέρω αναβλητική αίρεση, θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον δικαιούχο ενώπιον του δικαστηρίου ως αποδεικτικό έγγραφο, προκειμένου να συνεκτιμηθεί από το Δικαστήριο και τυχόν να υιοθετηθεί από την εκδοθησόμενη δικαστική απόφαση.


-Προσεγγίζονται  ορθά οι περιπτώσεις που δανειολήπτες ΟΕΚ επιθυμούν να ενταχθούν στις συγκεκριμένες ρυθμίσεις ,πλην όμως έχουν οφειλές και προς άλλα πιστωτικά ιδρύματα  τις οποίες έχουν  περιλάβει στην αίτηση του ν 3869/2010.Για να υπάρξει πραγματική δυνατότητα ρύθμισης των οφειλών και αυτών των δανειοληπτών , γίνεται με την εγκύκλιο μια διάκριση ανάμεσα σε όσους δανειολήπτες έχουν μοναδικό δανειστή τον ΟΕΚ και όσους  δεν έχουν μοναδικό δανειστή τον ΟΕΚ αλλά οφείλουν σε περισσότερους. Στην  τελευταία αυτή περίπτωση αυτή μπορεί να χορηγηθεί και πάλι έγγραφο πρότασης υπαγωγής στις ρυθμίσεις της ΥΑ από τον ΟΑΕΔ υπό την αίρεση της παραίτησης από το δικόγραφο του Ν. 3869/2010 οπότε  ο οφειλέτης δύναται να συμπεριλάβει, στις προτάσεις ρύθμισης των οφειλών του προς το δικαστήριο, την προτεινόμενη από τον ΟΑΕΔ ρύθμιση την οποία θα κάνει δεκτή και ο δικηγόρος του ΟΑΕΔ κατά την εξέταση από το δικαστήριο της αίτησης ρύθμισης. Εάν το σχέδιο διευθέτησης οφειλών, με βάση την προτεινόμενη ρύθμιση του ΟΑΕΔ, δεν γίνει δεκτό από το Δικαστήριο, θα ισχύσει η εκάστοτε εκδοθησόμενη δικαστική απόφαση, την οποία και θα εφαρμόσει ο ΟΑΕΔ.

-Σημαντικές ακόμα είναι οι ρυθμίσεις αναφορικά με την ιδιοκατοίκηση του ακινήτου του οποίου επιχειρείται η διάσωση η οποία δεν ελέγχεται και δεν απαιτείται 1)Εάν έχει επέλθει θάνατος του αρχικού δικαιούχου και η κατοικία και το δάνειο έχει περιέλθει στους κληρονόμους του, οι οποίοι αντιμετωπίζονται όπως ακριβώς οι αρχικοί δικαιούχοι.
2) Εφόσον ο χρήστης της κατοικίας για ειδικούς λόγους (όπως οικογενειακούς, εύρεση εργασίας σε άλλη πόλη ή εκτός χώρας) αναγκάζεται σε αλλαγή τόπου κατοικίας.
3)Εφόσον η εκμίσθωση προκύπτει ως αναγκαία λόγω οικονομικής ανέχειας για την διαβίωση του δικαιούχου και της οικογένειάς του. Στην περίπτωση αυτή θα συνεκτιμώνται στοιχεία όπως η ανεργία, ο αριθμός των προστατευόμενων μελών, το κατά κεφαλήν οικογενειακό εισόδημα, επιστροφή στην πατρική κατοικία λόγω ανεργίας. Σε περίπτωση που ο δικαιούχος δεν εκμισθώνει την κατοικία του αλλά κάνει μερική χρήση αυτής (πχ λίγους μήνες τον χρόνο).4) Σε περίπτωση που η κατοικία παραμένει κενή (όπως πχ στην περίπτωση ανήμπορου υπερήλικα, ο οποίος διαμένει με τα τέκνα του).5) Σε περίπτωση που η κατοικία καθίσταται ακατάλληλη για την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών του δικαιούχου π.χ. λόγω αύξησης των μελών της οικογένειας, λόγω ΑΜΕΑ, του οποίου οι ανάγκες δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν εξαιτίας ανυπαρξίας σχετικών προδιαγραφών στην οικία κ.ά, ο δικαιούχος έχει προβεί σε μίσθωση ή αγορά άλλου ακινήτου με λήψη δανείου και παράλληλη εκμίσθωση της οικίας 6)Εφόσον η οφειλή του δανειολήπτη (ως έχει πριν την εφαρμογή των προβλέψεων της ΥΑ) δεν υπερβαίνει τις 6.000,00 € (και επομένως σύμφωνα με τον αριθμό 2 του δευτέρου κεφαλαίου της ΥΑ διαγράφεται) είναι αυτονόητο ότι δεν απαιτείται ιδιοκατοίκηση και χρήση της κατοικίας, αφού δεν υπάρχει πλέον υπολειπόμενη διάρκεια του δανείου. Στις παραπάνω περιπτώσεις προηγείται ο έλεγχος του υπολοίπου από το πληροφοριακό σύστημα και, εφόσον δεν υπερβαίνει τις €6.000, εφαρμόζεται η ανωτέρω διάταξη και δεν γίνεται έλεγχος ιδιοκατοίκησης.Η παραπάνω διαδικασία πρέπει να εφαρμόζεται και αναδρομικά εάν έχει εφαρμοστεί διαφορετική πρακτική.8. Εφ’ όσον η  κατοικία παραμένει ημιτελής.


-Σημαντική επιπλέον είναι η ρύθμιση για τις  περιπτώσεις διαζευγμένων ή εν διαστάσει συζύγων, στις οποίες ο ένας σύζυγος - ο δικαιούχος - δεν ενδιαφέρεται να υποβάλλει αίτηση υπαγωγής στις ρυθμίσεις της ΥΑ. Με την παραπάνω εγκύκλιο προβλέπεται ότι  αποκτά δικαίωμα αίτησης ένταξης ο άλλος, εφόσον είναι ιδιοκτήτης της δανειοδοτηθείσας κατοικίας και εκ τρίτου συμβαλλόμενος της δανειακής σύμβασης.

Πηγή www.taxheaven.gr



 

 

 


Κατηγορία
Πρόσφατα
Αρχείο